Pod om Glasets drottning – Ingeborg Lundin

30 juni, 2021

Kollegan och glaskonstnären Erik Höglund beskrev Ingeborg Lundin med följande rader i en minnesruna:

Glasets drottning. Under början av 1950-talet var Ingeborg Lundin den mest betydande och mest firade glasdesignern i Sverige. Hon gick sin egen väg…Allvar och humor rymdes i den figurativa gravyrer som sparsmakat fördelades över kärlens ytor med skulptural finess…Det hon under 1950- och 60-talen i sitt starkt feministiska uttryck skapat skulle det dröja länge innan någon annan kvinna kunde nå upp till…begåvad, generös och varm kollega (Höglund 1992: Kerstin Gynnerstedt, ”En skimrande bubbla av glas”)

Glasantikvarie Björn Arfvidsson leder oss i poddavsnittet och berättar vem Ingeborg var och hur viktig hon skulle komma att bli för Orrefors glasbruk och det svenska konstglaset.

– Ingeborg kommer egentligen in på Orrefors som utbildad teckningslärare. Bruket sökte en person som kunde rita och hennes självporträtt blir grunden för anställningen. Men Ingeborg kommer också in med ett alldeles eget sinne för konst, design och glas och hennes verk liknar inte något av det som Orrefors tidigare varit kända för. Med Ingeborg kommer färg och mjuka former som både Äpplet och hennes fantastiska glaskonstverk i arielteknik är tydliga exempel på, säger Björn Arfvidsson.

Ingeborg Lundins arbete på Orrefors glasbruk avslutades våren 1971. Hon avled 1992.

Din podd på jorden – ”Glasets drottning” finns där poddar finns och på www.kulturparkensmaland.se/pod