Knut Knutsson med kollegor värderar unika glasföremål

12 augusti, 2021

Orrefors Museum får finbesök av Antikrundan-profilen Knut Knutson och två kollegor från Uppsala Auktionsverk

Cirka 400 glasföremål finns idag att beskåda på Orrefors Museum i den permanenta utställningen samt ett 100-tal pjäser i den tillfälliga Ingeborg Lundin-utställningen. Alla glasföremålen har värderats tidigare, men då värdet förändras över tid är det nu dags att göra det på nytt. Föreningen Glasrikets Skatter som driver Orrefors Museum tog kontakt med Uppsala Auktionsverk som är auktoriserade värderingsmän.

– Då bestämde de att göra det åt oss gratis, sponsra oss med en värdering helt enkelt, säger Gunnel Holmér delägare i föreningen Glasrikets skatter. Föreningen tog tacksamt emot hjälpen och förra veckan samlade värderingsmännen Knut Knutson, Oscar Silfverhielm och Karl Green in nödvändig information om de cirka 500 glasföremålen.

– De mätte höjd och diameter. Knut lyfte ut pjäserna en och en ur montrarna och tittade på signaturen. Oscar fotograferade allt och själva värderingen gör de senare, i lugn och ro hemma i Uppsala, berättar Gunnel vidare.

Gunnel Holmér har arbetat som glasantikvarie i över 40 år på glasmuseet i Växjö, men har inte tröttnat på glas, så när hon gick i pension fortsatte hon sitt stora engagemang som delägare i föreningen och på Orrefors Museum.
– För mig som glashistoriker är det monetära värdet av mindre intresse, så det var väldigt roligt att prata med Knut om det. Han sa att sånt svänger hela tiden, att det är så mycket som spelar in. Hade värdet varit statiskt så hade vi så klart inte haft behov av en nyvärdering. En del objekt är unika, de enda som finns kvar av sitt slag, och har ett kulturhistoriskt värde som är omöjligt att ersätta.

Övriga föremål som inte får plats att visas i museet förvaras på Kulturparken Småland i Växjö. Där katalogiseras och fotograferas varje pjäs som sedan finns att se via digitalt museum.