Invigning av Orrefors Skatter 16 maj på Kulturparken Småland

13 april, 2020

I den kommande utställningen Orrefors skatter visas föremål från den stora Orreforssamlingen. I utställningen kommer föremål som tidigare levt en ganska blygsam tillvaro fram i sin fulla prakt igen.

Orrefors var bruket som gav svenskt glas världsrykte. Succén blev möjlig under 1900-talet genom konstnärers samarbete med glasblåsare och andra skickliga hantverkare. Tillsammans tänjde de glasets gränser och utvecklade intressanta tekniker typiska för just Orrefors.

I den kommande utställningen Orrefors skatter på Sveriges glasmuseum finns många intressanta exempel. Efter åratal i det fördolda kan dessa nu åter visas i sin fulla prakt. Praktpjäserna ingår i en omfattande samling, som ägs av föreningen ”Glasrikets skatter” och som numera förvaras på Kulturarvscentrum Småland i Växjö efter att Glasrikets Skatters Ekonomiska Förening och Kulturparken Småland har ingått ett flerårigt samarbetsavtal.