Internationell glaskonferens till Glasriket 2020

23 juni, 2019

Re:Generation – Innovation through tradition

Nu står det klart att Glass Art Society (GAS) kommer att förlägga sin stora internationella glaskonferens i Sverige och i Glasriket nästa år. Under konferensen som genomförs den 20-23 maj 2020 kommer ett stor antal besökare att få tillfälle att se flera olika platser och glashyttor.

Genom att vi har lyckats att erbjuda GAS möjligheten att förlägga sin internationella glaskonferens hos oss, hoppas vi på att kunna stärka Glasriket på både kort och lång sikt. Det är också ett bra tillfälle att stärka den regionala besöksnäringen, säger Anders Henriksson (S), regionstyrelsens ordförande Region Kalmar län.

Centrum för aktiviteterna blir Kosta men även Orrefors kommer att spela en viktig roll under konferensdagarna.

Under onsdagen och torsdagen förra veckan genomfördes planeringsmöten på Kulturparken Småland/Sveriges glasmuseum. Styrelsen hade tagit emot över 180 förslag på utställningar, uppvisningar av glastekniker, föreläsningar med mera från en rad olika intressenter i och omkring Glasriket. Kompletteringar från ytterligare aktörer kommer att ske inom kort. Även om konferensen kommer att tilldra sig i det småländska Glasriket är det meningen att utövare från hela Sverige och från andra länder ska ha möjlighet att visa upp sig.

Temat för hela konferensen blir Re:Generation – Innovation through tradition. Därmed betonas att såväl traditionella och nya glastekniker som unga hantverkare och konstnärer blir viktiga för den framtida utvecklingen inom svenskt glas. Då Sverige är ledande kring miljöaspekter på glas kommer också hållbar utveckling att betonas. Konferensen möjliggörs i samarbete mellan Region Kronoberg och Region Kalmar län under samordning av Destination Småland. Avtal mellan Glass Art Society, Region Kalmar län och Region Kronoberg är tänkt att tecknas inom kort.

För mer information
Gunnel Holmér, avdelningschef Kulturparken Småland samt styrelseledamot Glasrikets Skatter
Tel: 0470 – 70 42 04
E-post:gunnel.holmer@kulturparkensmaland.se