Glasrikets Skatter finns nu på Digitalt Museum

4 november, 2020

Efter åratal i det fördolda tillgängligör Glasrikets Skatter nu samlingen via Digitalt Museum. Arbetet genomförs i samarbete med Kulturparken Småland och redan finns över 600 föremål registrerade. Under de närmaste åren kommer hela samlingen på mer än 9 000 föremål att tillgängliggöras för allmänheten. Ett stort och viktigt arbete som ger fler möjligheter att enkelt ta del av Orrefors glasbruks kulturarv.

För att hitta alla föremål ur samlingen – gå in på Digitalt Museum och sök på glasrikets skatter.

Vad är Digitalt Museum?

Digitalt Museum är en form av bildarkiv på Internet som utvecklats av KulturIT AS med finansiering av Norsk kulturråd och som idag används av många stora museer och föreningar även i Sverige för att tillgängliggöra kulturarvet. Digitalt Museum startade år 2009 är enkelt sökbart och  innehåller objekt och information från många olika samlingar hos museer, föreningar och arkivinstitutioner.

Till Digitalt Museum