Våra utställningar

Ingeborg Lundin – en modern designikon

Glaskonstnären Ingeborg Lundin är högaktuell. I SVTs serie Designhistoria presenteras Ingeborg Lundin och hennes gärningar i Orrefors.

Se mer på SVT Designhistoria om Glas

Ingeborg Lundin förknippas främst med glasäpple från 1952, en ikon för modern design och passande nog logotype för föreningen Glasrikets Skatter.

Ingeborg Lundin (1921-1992) är idag delvis bortglömd, men för glasintresserade fortfarande en klart lysande stjärna. Hon var verksam i Orrefors 1947-1971 vilket var det svenska glasets guldålder och hon omskrevs som ”glasets poet”, ”glasets Balenciaga” eller ”glasets drottning”. Redan 2018 presenenterade vi Ingeborg Lundin i en miniutställning när fil.dr. Kerstin Gynnerstedt lanserade boken “En skimrande bubbla av glas“.

Under 2021 och 2022 visade Orrefors Museum en helt nyskapande utställning och visar upp sin samling med Ingeborg Lundins praktfulla verk i samarbete med Kulturparken Småland.

Sol och semester" visades på utställningen Svenskt glas på Nationalmuseum 1954. Vasen beställdes till trienalen i Italien.